Chovatelia hovädzieho dobytka, ktorí dodávajú dobytok spoločnosti ABP Food Group (ABP), dostanú od spracovateľa hovädzieho mäsa tzv. „Beef Benchmark Report“.
Report už dostalo približne 300 farmárov, pričom ďalších 1 000 ju dostane v najbližších dňoch. Správa bude obsahovať údaje o všetkých zvieratách, jatočne spracovaných v rámci ABP v roku 2021. Správa ponúkne farmárom pohľad na ich stáda hovädzieho dobytka „z vtáčej perspektívy“ a určí príležitosti pre farmárov ako „zvýšiť príjmy a znížiť svoju uhlíkovú stopu“.
Spracovateľ hovädzieho mäsa taktiež uviedol, že správa „je prvou svojho druhu na svete“ a poskytne údaje o jatočných telách a skleníkových plynoch (GHG) na báze jednotlivých zvierat. Spracovateľ uviedol, že túto správu môžu poľnohospodári použiť „ako nástroj na meranie výkonnosti na základe množstva kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPI)“.
Cieľom reportu je:
- Zlepšenie prehľadu o výkonnosti stáda
- Poskytnúť chovateľom hovädzieho dobytka možnosť vidieť, kde sa ich stádo „nachádza“ v porovnaní s národným priemerom
- Zvýšiť príjmy farmy
- Znížiť emisie uhlíka zo stád hovädzieho dobytka
Výsledky stáda každého farmára sa budú porovnávať s národným priemerom ABP ako aj s najlepšími 10 % zo všetkých jatočne spracovaných zvierat v rámci ABP.
Správa umožní chovateľom porovnať svoje výsledky s ostatnými na základe viacerých KPI, vrátane:
- Hmotnosť jatočného tela
- Vek pri jatočnom usmrtení
- Priemerný denný prírastok
- Parazity a infekcie
- Uhlíková stopa
Spracovateľ hovädzieho mäsa tiež načrtol, že správa „je v súlade so zameraním ABP na genetické zlepšenie“ a bude tiež porovnávať zvieratá v rámci stáda pomocou nového indexu Commercial Beef Index.
Cieľom správy je tiež zdôrazniť význam chovu a nákupu zvierat s vysokým indexom pre zvýšenie kvality jatočných tiel a zníženie veku pri jatočnom usmrtení, čo „zvýši príjmy a zníži uhlíkovú stopu v rámci vašej farmy“. Spracovateľ tiež poznamenal, že správa je založená na výskume prebiehajúcom na demonštračnej farme ABP a zameriava sa na „uvedenie výskumu do praxe“. Bude tiež súčasťou nového programu Advantage Beef Program.
ABP Food Group - spolupracuje so sieťou viac ako 45 000 farmárov a je známa tým, že platí svojim dodávateľom v deň dodávky na strategicky umiestnených miestnych bitúnkoch, ktoré minimalizujú prepravné vzdialenosti zvierat. Každoročne prispieva odhadom 1,3 miliardy EUR do vidieckych ekonomík, v ktorých pôsobí.
Zo zdrojov agriland preložil a upravil Miroslav Záhradník, NPPC-VÚŽV Nitra