Limagrain repky

Štvrtok 23.mája 2024, meniny má Želmíra, zajtra Ela

Život Štefana Pauča z Lučenca odzrkadľuje vývoj a pokrok žacej techniky na Slovensku – od samoviazačov až po najmodernejšie kombajny s hybridným mlátením. Žatevná technika sa stala jeho koníčkom a prácou zároveň. Celoživotné skúsenosti zhodnocuje ako službár a teší ho, že ich preniesol aj na svojich potomkov.

 

Štefan Paučo už ako dieťa mal úzky kontakt s poľnohospodárstvom prostredníctvom rodičov, ktorí pracovali na družstve. Najviac mu učarovala poľnohospodárska technika a srdcovou záležitosťou sa stala zberová.

Prešiel a „ohmatal“ si samoviazače, riadkovače, ale aj prvé samohybné kombajny ruskej výroby SK-3 a SK-4. Hovorí: „Aký to bol paradox. Keď sme na stacionárnej mláťačke namlátili 100 metrákov obilia za deň, večer bola oslava. Potom nastúpila na podnik SK-4, ktorá sama priamo namlátila 400 metrákov s dvoma ľuďmi.“ Za 45 rokov aktívneho života prešiel ohromnou škálou techniky. Už na strednej škole brigádoval na kombajnoch Fortschritt E-512, ako zamestnanec STS-ky pracoval na SK-4, neskôr aj na MDW kombajnoch a v súčasnosti zostáva verný Claasu.

 

Začiatky podnikania s kombajnom MDW

Štefan Paučo pracoval 3 roky na družstve, 18 rokov na STS a mnohí si ho pamätajú ako predajcu Agrozetu Zvolen v regióne juhu stredného Slovenska. Predaje upadali, a preto sa rozhodol začať podnikať v segmente, ktorý sa tiahol celým jeho životom a založil firmu na služby kombajnovým zberom Agrozber PMS, s.r.o., Lučenec. Spomína: „Firmu som zakladal v roku 2003. Spolu so synom Petrom sme z ušetrených a požičaných peňazí zakúpili náš prvý kombajn MDW 527 už v červenej Case farbe.“

Len uveďme, že v roku 1997 značka kombajnov Fortschritt, resp. už MDW, skončila pod krídlami nadnárodného koncernu Case IH. Hovorí sa, že z dôvodu obavy o úspech modelu MDW Arcus. Arcus je koncepčne úplne odlišný model od klasických kombajnov. Už na prvý pohľad zaujal prednou riaditeľnou nápravou s menšími kolesami ako zadné.

Ale zaujímavým bol hlavne v útrobách, kde mlátenie prebiehalo už v šikmom dopravníku pomocou dvoch závitoviek. Vysoká výkonnosť a čistota zberu vyplývala aj z dvoch nad sebou umiestnených totožných sitových skríň. Z tohto obdobia pochádza aj model Cross-flow.

 

Začiatky s MDW

„Naše prvé MDW 527 bolo výkonom motora na hrane, ale oveľa väčším problémom bola materiálová stránka. Nekvalitné plechy sa predierali, praskali silentbloky sitových skríň, poruchový bol aj variátorový prevod pre mlátiaci bubon. Boli sme radi, že sme ráno stíhali nielen údržbu, ale aj drobné opravy,“ hovorí o skúsenostiach Štefan Paučo. Všetky tieto muchy už mal vychytané nástupnícky model Case IH Cross-flow 80, ktoré Lučenčanom prešli rukami až tri kusy.

 

Claas alebo New Holland?

V roku 2013 nastal čas fyzicky zastarané kombajny vymeniť za oveľa výkonnejšie. Na miskách váh stáli značky Claas a New Holland. Uprednostňovali New Holland, ale kvôli predajcovi a širšej ponuke ojazdených strojov vyhrala nemecká značka, ktorej zostávajú verní až doteraz.

Ich prvý Claas 670 je najväčší vytriasadlový model výrobcu. V roku 2017 a 2019 zakúpili kombajny s hybridným mlátením Lexion 760, všetky s 9 m žacou lištou s posuvným vario stolom. „Vytriasadlá limitujú dennú výkonnosť kombajnu na 40 ha, zatiaľ čo pri totožných ideálnych podmienkach pokosí stroj s hybridným mlátením a separáciou aj 60 ha,“ hovorí o skúsenostiach pán Paučo.

 

Výhody pásov

Hybridné Lexiony v Lučenci vybrali s pásovým podvozkom. Dôvodov, prečo ich uprednostnili pred pásmi, je hneď niekoľko. V Nemecku je väčšina výkonných strojov pásových, kvôli vlastnému pohodliu a ako obchodný argument pre poľnohospodárov o nižšom utužovaní pôdy.

Pásový podvozok sa osvedčil minuloročnú mokrú jeseň pri zbere kukurice, keď sa do poľa nevedeli dostať ani odvozové kolesové traktory. Potenciálnych užívateľov pásových podvozkov odrádza životnosť pásov. V Lučenci ale hovoria o zbytočných obavách.

Cena pásov sa pohybuje na úrovni prémiových širších pneumatík a kombajn po 5 000 ha má pôvodné pásy. Pred touto sezónou menili ľavý pás za pravý, pretože pravý bol viacej poškodený od krajníc. „Neblahé skúsenosti máme naopak s pneumatikami, pri ktorých dezén nie je zodratý ani do polovice a už sa tvoria bubliny, ktoré znamenajú koniec životnosti. Odpružený pásový podvozok oveľa lepšie žehlí nerovnosti na ceste aj v teréne ako kolesá. Žiaľ, vo faktúrach nedokážeme zohľadniť výhody nižšieho utlačenia pôdy,“ hovorí majiteľ kombajnov a dodáva, že „pásom zostaneme verní“.

 

Celý článok nájdete v časopise Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve 8/2021.

Dozviete sa aj či rozšíria poskytované služby o prekladací voz. Ako dlho trvá žatva službárov a aký sezónny výkon považujú za optimálny. Ďalej čo je základom pri každodennej a posezónnej údržbe a viaceré iné zaujímavosti.

Modernú mechanizáciu v poľnohospodárstve si môžete predplatiť tu.

Okrem ročného predplatného (12 vydaní) vo výhodnej cene 29,90 €, získate navyše aj ročné predplatné časopisu AGROMAGAZÍN (rovnako 12 vydaní).


Marián Kukučka

Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve

 

Hlavná snímka: Po otcovi Štefanovi postupne preberá chlebíček syn Peter (na snímke) a Martin.

Štefan Paučo k poľnohospodárstvu priviedol aj svojho najstaršieho syna Štefana, ktorý prevádzkuje v Lučenci predajňu Agrospa zameranú na predaj náhradných dielov do poľnohospodárstva a lesníctva, ale napríklad aj opravy hydraulických hadíc.

foto_2

Claas Lexion 760 a 670 pripravené na sezónu. Ľavý hybridný model dokáže pri totožných podmienkach skosiť asi o tretinu viac hektárov ako vytriasadlový.

foto_3

agropoistenie

deň pola

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov