Podľa inštitútu pre prieskum trhu GfK spotrebitelia v Nemecku kúpili od januára do júla o 11,5 % menej mäsa a údenín.
Spotrebitelia v Nemecku kupujú podstatne menej mäsa, čiastočne kvôli vyšším cenám. V júli sa množstvo predaného mäsa a údenín v maloobchodných predajniach v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka znížilo o 8 %. Vyplýva to zo správy denníka „taz“ z nového „Indexu spotrebiteľov“ spoločnosti GfK pre prieskum trhu.
Keďže tržby už v predchádzajúcich mesiacoch klesli, mínus od januára do júla bol dokonca 11,5 % v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka.
Šetrí sa aj na pečive
Spotrebitelia šetria aj na iných potravinách. V prípade chleba a pečiva zaznamenali výskumníci trhu v júli pokles o 6 %. „V júli 2022 si čerstvé ovocie udržalo objemovú úroveň z rovnakého mesiaca minulého roka,“ dodali prieskumníci trhu, ktorí každý mesiac vyhodnocujú nákupné tržby tisícok spotrebiteľov. Čerstvej zeleniny sa predalo o 2 % menej.
Hovädzie mäso zdraželo o 17 %
Rozdiely medzi druhmi mäsa ukazujú, že dôležitým dôvodom súčasného poklesu predaja sú ceny, najväčší pokles je pri hovädzom mäse o 22 %. Množstvo hydiny naopak kleslo len o 8,5 % a bravčové len o 5 %. Kým hovädzie mäso zdraželo v júli v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka takmer o 17 %, ceny bravčového sa zvýšili o necelých 8 %. Podľa prieskumníkov trhu stojí kilogram bravčového v súčasnosti v priemere o 8 €, 4 € menej ako hovädzie mäso. Kuracie mäso zdraželo o podobnú sumu, no teraz je zhruba na úrovni bravčového.
Covidový čas bol jednorazový efekt
Ako ďalší dôvod poklesov v prvej polovici roka GfK uviedla „základný efekt v dôsledku lockdownu v roku 2021“. Kvôli pandémii Covid-19 boli reštaurácie zatvorené, a tak ľudia nakupovali nezvyčajné množstvo potravín v supermarketoch. Tento jednorazový efekt však len čiastočne vysvetľuje pokles v porovnaní s predchádzajúcim rokom a vôbec nevysvetľuje pokles v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi.
Z topagrar preložila a upravila Martina Gondeková, NPPC-VÚŽV Nitra
Snímka: Mäso Brezina