Limagrain repky

Štvrtok 06.júna 2024, meniny má Norbert, zajtra Róbert

Pozitívny efekt zavedenia rekreačných poukazov pociťujú

nielen domáci hotelieri a reštaurácie, ale aj slovenskí výrobcovia čerstvého pečiva. V čase, keď o miesto na pultoch obchodov musia zápasiť so zahraničnou konkurenciou dopekaného pečiva z mrazených polotovarov, prichádza táto pomoc vhod.

„Keď sme v Slovenskej národnej strane v roku 2018 predkladali návrh na zavedenie rekreačných poukazov, vypočuli sme si zo všetkých strán kritiku. Dnes vidíme, že rekreačné poukazy majú pozitívny dopad nielen na cestovný ruch na Slovensku, ale aj na naviazané služby. S rastúcim počtom prenocovaní u hotelierov sa zvyšuje počet hostí aj hotelovým stravovacím zariadeniam a reštauráciám. Z toho profitujú aj slovenskí dodávatelia, ktorí ich zásobujú potrebnými surovinami a výrobkami,“ podotkla Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.

Pozitívny efekt zavedenia rekreačných poukazov pociťuje aj najväčšia liptovská pekáreň, ktorá okrem Liptova, zásobuje aj regióny Tatier, Horehronia či Spiša. „Zavedenie rekreačných poukazov sa viditeľne prejavilo na zvýšení našej produkcie. Naplnenosť hotelov výrazne stúpla oproti minulým rokom a tým aj nárast našich objednávok pekárskych a cukrárskych výrobkov,“ uviedol Slavomír Moravčík, šéf Liptovských pekární a cukrární Včela – Lippek.

„V regióne Nízkych Tatier produkcia pre hotely a penzióny narástla zhruba o 7 až 8 percent, v regióne Vysokých Tatier ešte viac – približne o 13 až 14 percent. Predstavuje to zhruba 70 až 80 ton chleba a pečiva mesačne. Vznikajú tiež nové hotely a penzióny, ktoré prejavujú záujem o naše kvalitné o pekárske a cukrárske výrobky, vrátane bezlepkového pečiva. O dodávky sa vopred uchádzajú dokonca aj rozostavané zariadenia. Zavedenie rekreačných poukazov je veľkým prínosom nielen pre rozvoj cestovného ruchu, ale aj pre slovenských potravinárov, ktorí sú naň napojení,“ dodal S. Moravčík.

Liptovské pekárne a cukrárne Včela – Lippek vyprodukujú denne 200 000 rožkov a 15 000 kusov chleba. Vo svojich štyroch prevádzkach – v Liptovskom Mikuláši, Liptovskom Hrádku, Likavke a Svite vyrábajú 268 druhov produktov, pričom denne spotrebujú 100 ton múky. Pekáreň si zakladá na výrobe pečiva bez chemických prísad, farbív, aróm, kypridiel a chemických konzervačných látok.

Pekárstvo ešte dlho po otvorení nášho trhu zahraničiu nemuselo zápasiť so zahraničnou konkurenciou tak výrazne ako iné odvetvia. Obchody boli bežne zásobované čerstvým domácim pečivom z pecí lokálnych pekárov. Situácia v súčasnosti je diametrálne odlišná.

„Dopekanie mrazeného pečiva v priestoroch predajní, ktoré na Slovensku pretláčajú zahraničné obchodné reťazce, je síce efektívnym marketingovým nástrojom, ktorý využíva čuchové zmysly zákazníkov. Čerstvosť však len navodzuje, takéto pečivo má totiž veľmi krátkodobú životnosť - už štyri hodiny po dopečení začína starnúť. V porovnaní s čerstvým navyše obsahuje prísady na udržanie vody a okrem toho vytvára väčšiu uhlíkovú stopu, pretože musí precestovať stovky kilometrov. Zákazníkom preto odporúčame siahnuť po skutočne čerstvom pečive a nenechať sa obalamutiť marketingom obchodníkov,“ vysvetlil Milan Lapšanský, generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu MPRV SR. Práve opatrenie, akým sú rekreačné poukazy, pomáha výrobcom čerstvého pečiva využívať nové odbytové cesty a znižovať závislosť od zahraničných obchodných reťazcov.

Ing. Lenka Sameková

Štátny radca | Odbor komunikácie a marketingu | Kancelária ministra

MPRV SR

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov