tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Streda 23.oktobra 2024, meniny má Alojzia, zajtra Kvetoslava

Start-up „Klim“ sa spolieha na označenie pre klimaticky neutrálne potraviny a ponúka farmárom finančnú podporu na používanie regeneračných metód.

Metódami regeneratívneho poľnohospodárstva môžu farmári zvýšiť obsah humusu v pôde, viazať CO2 a prispieť tak k ochrane klímy. Početné start-upy v tom vidia potenciál a zameriavajú sa na biznis s CO2. Berlínska spoločnosť Klim napríklad vyvinula aplikáciu, pomocou ktorej môžu farmári dokumentovať regeneračné opatrenia na svojich pozemkoch a dostávať za to finančnú kompenzáciu. Peniaze na to pochádzajú z „klimaticky neutrálnych“ štítkov na potravinách v obchodoch, za ktoré platia korporácie.

Aplikácia v praxi

Aplikáciu v súčasnosti používa v Nemecku cca 2 000 fariem. Jedným z nich je poľnohospodárska spoločnosť Trebbin v Brandenbursku, ktorá hospodári na takmer 4 000 ha poľnohospodárskej pôdy (z toho 2 900 ha ornej pôdy a dobrých 1 000 ha trávnatých porastov). Farma sa dlhodobo venuje téme regeneratívneho poľnohospodárstva - najmä preto, aby sa vyrovnala s ťažkými podmienkami na veľmi slabej piesočnatej pôde farmy a hľadala (aj finančné) riešenia.

Vedúca farmy Jana Gäbert je presvedčená o doterajšom využívaní aplikácie. „Začať s regeneračným poľnohospodárstvom s Klimom je jednoduché. Klímo-sociálne služby môžete mať odmeňované relatívne jednoduchou technológiou.“ Na farme sa momentálne cez aplikáciu prevádzkujú viacročné krmoviny, krycie plodiny a strukoviny na zrno, opatrenia však chce rozšíriť. Gäbert oceňuje najmä jednoduché ovládanie aplikácie. Klim je pre nich užitočným doplnkom k existujúcim ponukám financovania a šetrí veľa byrokracie.

Pre každú mieru zaznamená pole s jeho veľkosťou a striedaním plodín a priradí mu mieru. Fotografiami dokumentuje opatrenia na poli niekoľkokrát za sezónu (na sejbu, pri zapracovaní a pod.) aspoň jednou fotografiou. Platba sa potom uskutoční po poslednom kroku.

 „Start-upy sú veľmi agilné a dokážu sa rýchlo prispôsobiť potrebám trhu,“ hovorí farmárka. Je si vedomá toho, že na trhu sa presadí kvalita a, samozrejme, nie všetky start-upy prežijú. Oceňuje však motiváciu start-upov chcieť vyplniť medzeru a hľadať životaschopnosť.

Z topagrar preložila a upravila Martina Gondeková, NPPC-VÚŽV Nitra

Snímka: Helmer, Schildmann

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

pottinger

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov