Výskyt porušení pravidiel sa pohybuje v rozmedzí od 0 do 16,6 %.
Poslanci Európskeho parlamentu chcú pre zlepšenie životných podmienok zvierat v celej EÚ zaviesť prísnejšie kontroly, sankcie a kratšie doby prepravy, keďže dlhé transporty spôsobujú hospodárskym zvieratám stres a zvyšujú utrpenie.
V rámci EÚ ako aj do krajín mimo EÚ sa každoročne prepravia na veľké vzdialenosti milióny zvierat, pričom od roku 2009 do roku 2015 sa ich počet v rámci EÚ zvýšil z 1,25 mld. na 1,49 mld. (+ 19 %).
Počty prepravovaných ošípaných, hydiny a koní sa zvýšili. V prípade hovädzieho dobytka, oviec a kôz došlo naopak k zníženiu. Za rovnaké obdobie sa počet zásielok živých zvierat v EÚ zvýšil z približne 400 000 na 430 000 ročne.
Pravidlá EÚ na ochranu a dobré životné podmienky zvierat počas prepravy už existujú. V uznesení, ktoré poslanci Európskeho parlamentu prijali 14. februára, sa však požaduje lepšie presadzovanie, sankcie a skrátenie doby prepravy.
Dlhé transporty stresujú zvieratá, ktoré trpia obmedzeným priestorom, meniacimi sa teplotami, obmedzeným množstvom potravy a vody, ako aj pohybom vozidiel. Nedostatočné vybavenie alebo zlé poveternostné podmienky môžu spôsobiť zranenie alebo ochorenie zvierat počas prepravy. Ďalším problémom je prekračovanie hraníc do krajín mimo EÚ s dlhými zastávkami na kontrolu dokladov, vozidiel a zvierat.
Zvieratá prepravované (viac ako osem hodín) v rámci EÚ každý rok na zahŕňajú: 4 mil. jedincov dobytka, 4 mil. oviec, 150 tis. koní, 28 mil. ošípaných, 243 mil. jedincov hydiny.
Poslanci Európskeho parlamentu tvrdia, že transporty by mali byť čo najkratšie, a odporúčajú alternatívne riešenia, ako je preprava živočíšnych produktov namiesto živých zvierat a rozvoj poľnohospodárskych alebo miestnych zariadení na jatočné usmrtenie zvierat a spracovanie mäsa.
Okrem toho požiadali o jasnú definíciu spôsobilosti zvierat na prepravu, aby sa predišlo ďalším rizikám.
Poslanci odporúčajú využívať moderné technológie, ako sú geolokačné systémy, ktoré umožnia sledovanie prepravy v reálnom čase. Vyzývajú tiež krajiny EÚ, aby vykonávali viac náhodných kontrol s cieľom pomôcť znížiť početnosť porušení. Úroveň inšpekcií sa v rámci EÚ značne líši, od nuly po niekoľko miliónov inšpekcií ročne. Výskyt porušení sa pohybuje od 0 do 16,6 %.
Parlament tiež presadzuje prísnejšie sankcie s cieľom odradiť od zlých praktík vrátane sankcií pre členské štáty, ktoré riadne neuplatňujú pravidlá EÚ. Spoločnosti, ktoré porušia pravidlá, by mali čeliť zákazu používania nevhodných vozidiel a plavidiel, odňatiu dopravných licencií a povinnému školeniu personálu o dobrých životných podmienkach zvierat.
Na ochranu zvierat vyvážaných do krajín mimo EÚ chcú europoslanci bilaterálne dohody alebo zákaz prepravy živých zvierat v prípade, keď národné normy nie sú v súlade s právom EÚ. Chcú tiež záruky, že na colniciach budú pre zvieratá k dispozícii vhodné miesta na odpočinok, s prístupom ku krmivu a vode.
S cieľom nadviazať na tieto obavy Parlament na začiatku súčasného volebného obdobia zriadil vyšetrovací výbor pre ochranu zvierat počas prepravy v rámci EÚ a mimo nej.
Výbor zistil systémové zlyhania pri implementácii pravidiel prepravy zvierat v celej EÚ. Správa výboru bola prijatá na plenárnom zasadnutí v januári 2022.
Zo zdrojov thecattlesite preložil a upravil Miroslav Záhradník, NPPC-VÚŽV Nitra