Limagrain repky

Štvrtok 06.júna 2024, meniny má Norbert, zajtra Róbert

Podpora malých, mladých a rodinných farmárov, ale aj drobných výrobcov potravín, bola téma cyklu konferencií, zameraných na inovácie ich produkcie a výrobkov.

Nechýbali praktické kurzy moderných výrobných postupov a zvyšovania bezpečnosti tradičných farmárskych produktov, ako aj správne nastavenie ich obchodnej a marketingovej stratégie.

 

Podľa ministerky pôdohospodárstva rozvoja vidieka G. Matečnej, ktorá prevzala záštitu nad podujatím, je úlohou rezortu nie je len prekonávať aktuálne krízy, ale aj hľadať systémové riešenia pre poľnohospodárstva na Slovensku do budúcnosti. Jednou z možností ako oživiť celý sektor, je podpora mladých, malých a rodinných farmárov aj drobných výrobcov. Na Slovensku dosahuje predaj z dvora na predaji potravín približne 2 %-ný podiel, v susednom Rakúsku je to 5 %. Rezortné ministerstvo chce tento podiel na Slovensku zvýšiť.

Konferenciu, ktorá sa uskutočnila 6.12. 2016 zorganizovalo NPPC z rezortu MPRV SR v rámci grantu Nadácie Tesco v spolupráci so Zväzom ekologického poľnohospodárstva Ekotrend Slovakia. Je vyvrcholením série vzdelávacích aktivít v oblasti vyššieho stupňa spracovania vlastnej produkcie, inovácií, bezpečnosti a kvality produktov. Ich cieľom bolo vytvoriť priaznivejšie podmienky pre podnikanie v poľnohospodárstve a výrobe potravín, rozšíriť zamestnanosť a podporiť slovenský vidiek. Do projektu sa zapojilo cez 200 farmárov, počas 3 ročníkov už viac ako 500.

Podľa riaditeľky NPPC-VÚP Z. Nouzovskej bolo vzdelávanie realizované formou 8 jednodňových seminárov v jednotlivých krajoch Slovenska spojených s terénnym poradenstvom. Následne prebehli 4 trojdňové kurzy zamerané na spracovanie mlieka, mäsa, obilia, strukovín a olejnín, ovocia, zeleniny a hrozna. Ich súčasťou boli aj exkurzie, praktické ukážky a tréning aplikácie moderných výrobných procesov. Farmári tu mali možnosť vyrábať najmodernejšími technológiami produkty s vysokou pridanou hodnotou priamo z produkcie svojej vlastnej farmy, prípadne vidieť reálnu prax na modelových farmách.

Projekt na podporu malých farmárov a drobných výrobcov potravín podporila sumou 80 000 € Nadácia Tesco. Správkyňa Nadácie Tesco Zuzana Lošáková uviedla, že cez grantový program sme pomohli vzdelať konkrétnych farmárov a malých výrobcov ako si v budúcnosti môžu vyvinúť úplne nové inovatívne produkty. Iba tie nové produkty budú úspešné na konkurenčnom trhu, ktoré sú atraktívne pre spotrebiteľa, a prinesú spotrebiteľovi pridanú hodnotu a zaujmú ho. Toto bol jeden z cieľov grantu. Do budúcnosti tak projekt dopomôže k vyššej a udržateľnej zamestnanosti v poľnohospodárstve a podporí rozvoj slovenského vidieka.

Tlačová správa MPRV SR (krátené)

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov