Limagrain repky

Štvrtok 06.júna 2024, meniny má Norbert, zajtra Róbert

V minulých rokoch bol vozový park poľnohospodárskych podnikov tvorený prevažne nákladnými automobilmi s poľnohospodárskymi nadstavbami a traktormi s nižším výkonom motora, ktoré boli agregované prevažne s prívesmi a len ojedinele aj s návesmi. Postupom času však dochádzalo a stále dochádza k väčšiemu využívaniu traktorových súprav, do ktorých sú osadzované výkonné veľkoobjemové návesy. Dôvodom k tomu sú hlavne nižšie náklady spojené s poplatkami a daňami (u nákladných automobilov), alebo dôvody ochrany pôdy. Nákladný automobil má totiž stále väčší vplyv na jej utužovanie a celkovú devastáciu.

Nakoľko neustále dochádza k výkonovému rastu pri traktoroch, postupne sa menia aj návesy. Toto možno pozorovať napríklad na narastajúcom ložnom objeme nadstavieb, celkových hmotnostiach týchto zariadení, počte náprav či prepravných rýchlostiach.

Vyrábané sú jedno- a viacúčelové návesy

Návesy sú spravidla vyrábané a aj ponúkané ako jedno-, alebo viacúčelové. Ako jednoúčelové návesy spravidla označujeme takú dopravnú techniku, kde nie je možné meniť jednotlivé typy nadstavieb a rám podvozku je pevne spojený s vaňovou, alebo viacstranne sklápateľnou korbou, prípadne iným typom nadstavby (napr. cisternou). Základný objem korby je daný šírkou ložnej plochy, jej dĺžkou a výškou pevných bočníc. Bočnice je možné spravidla zvýšiť o tzv. silážne nadstavce rôznej konštrukcie a prevedenia. Základný objem korby býva spravidla utesnený tak, že v takto riešenom ložnom priestore je možné prepravovať rôzne druhy zrnín vrátane drobnosemenných. Niektorí výrobcovia ponúkajú aj nadstavce so zvýšenou tesnosťou. Väčšina dodávaných návesov je vybavená zadným hydraulicky zdvíhaným čelom.

Korba samotná je konštruovaná ako kónická, čo znamená, že v oblasti zadného čela je širšia asi o 100 mm ako v oblasti predného čela, čo uľahčuje vysýpanie materiálu. Zadné čelo je spravidla opatrené výsypným okienkom na sypké materiály, takisto oblasť zadného čela a bočníc je možné vybaviť usmerňovacími plechmi pre vysypanie sypkých hmôt. Predné čelo býva opatrené priezorom na vizuálnu kontrolu naplnenia ložného priestoru. Pre dopravu zrnín je ďalej možné korbu opatriť rôznym typom plachty, rebríkom či pracovnou plošinou.

Niektorí výrobcovia umožňujú zámenu štandardného zadného čela za čelo s hydraulicky poháňaným závitovkovým dopravníkom, čím vzniká modifikácia pre využitie návesu v podobe prekladacieho vozu, náves sa stáva viacúčelovým, avšak s určitými obmedzeniami.

Návesy ponúkajú vďaka možnosti pripojenia do horného, ​​častejšie však spodného závesu dodatočné zaťaženie zadnej nápravy trakčného prostriedku, čím sa zvyšujú ťahové schopnosti, a to práve vďaka prenášaniu časti hmotnosti návesu. Pripojenie sa realizuje prostredníctvom pevného, listovými perami alebo hydraulicky odpruženého oja, ktoré môže byť vybavené klasickým ťažným okom. Stále viac užívateľov však dáva prednosť pripájaniu pomocou guľového čapu s priemerom 80 mm, pre ktorý sa ujal ustálený výraz K-80.

Hlavným konštrukčným prvkom všetkej pripájanej závesnej dopravnej techniky je podvozok. Jeho prevedenie nesie spoločné znaky nielen v prípade jednoúčelových návesov, ale aj ďalšej či už prívesnej, alebo návesnej techniky vrátane pracovnej.

 

doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc.

Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve

Celú analýzu si môžete prečítať v AGROMAGAZÍNe 11-2023 na s. 30–31.

Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.

 

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov