Štvrtok 22.februára 2024, meniny má Etela, zajtra Roman/Romana

D. Karkulín

Júlový pád platnosti čiernomorskej exportnej dohody zakýval s agrokomoditnými trhmi. Ukrajina totiž týmto krokom stratila najdôležitejší exportný kanál svojej produkcie, cez ktorý v ostatnom roku vyexportovala viac ako 32 mil. ton agrokomodít.

Ukrajine tak po zrušení dohody ostali už len dve možnosti ako dostať tovar na globálny exportný trh. Buď cez vnútrozemie tranzitom cez s ňou susediace krajiny EÚ vrátane Slovenska alebo po Dunaji. Prvá cesta vzbudzuje veľké obavy na strane farmárov v krajinách susediacich s Ukrajinou, keďže ako ukázala prax, množstvo ukrajinského tovaru napokon ostalo visieť práve v týchto štátoch. Je to i jeden z dôvodov, prečo sú aktuálne cenové prémie pšeníc na slovenskom trhu negatívne 60 až 70 EUR/t voči cenám na burze MATIF. Členské štáty susediace s Ukrajinou si síce vylobovali dočasný zákaz importu štyroch plodín na svoje územie, otázka znie či platnosť tohto zákazu bude predĺžená a i ako sa bude zákaz dodržiavať v praxi. Pravdou však je, že vnútrozemská cesta cez naše územie nie je pre Ukrajinu až tak atraktívna, pretože je drahá. I preto sa momentálne všetko úsilie koncentruje na to, aby sa čo najviac tovaru previezlo cez Dunaj. Ostatne, ide o riešenie, ktoré je výhodné aj pre Slovensko. V praxi totiž tovar neputuje hore proti prúdu Dunaja smerom k nám, ale po nalodení v malých prihraničných ukrajinských prístavoch sa loďami spustí bezpečne cez územie NATO nadol do rumunskej Konstanci a odtiaľ mieri ďalej do sveta. Problémom je nedostatočná infraštruktúra týchto prístavov, ktoré pred vojnovým konfliktom dokázali ročne vyexportovať len 6 mil. ton tovaru (nielen agrokomodít), čo predstavovalo 4 % celkových ukrajinských exportov. Od začiatku vojny však tunajšia logistika zaznamenala obrovský progres. Už v máji 2022 trojica malých ukrajinských prístavov na Dunaji vyexportovala 800 tis. ton agrokomodít a v máji tohto roka dokázali toto množstvo navýšiť na rekordných 3 mil. ton mesačne, čo sú objemy, ktoré tieto prístavy manažovali v čase svojej najväčšej slávy ešte za čias Sovietského zväzu. Keď zoberieme do úvahy, že Ukrajina bude mať v ročníku 2023/24 celkovo k dispozícii na export medzi 40 – 42 mil. ton agrokomodít, potom cesta po Dunaji má v prípade udržania tempa 3 mil. ton mesačne slušné šance vykompenzovať potenciálne stratené vývozy po mori. A to je dobrá správa aj pre slovenských poľnohospodárov.

Vzhľadom na vojnový konflikt však nemožno očakávať, že veci pôjdu hladko. Ceny obilnín čaká volatilný rok a žiaľ, stále platí, že riziko príchodu ekonomickej recesie do vyspelých ekonomík ďalej narastá. Útoky na prístavnú infraštruktúru tak síce budú krátkodobo dvíhať ceny, no potvrdenie príchodu recesie ich však môže zraziť znovu k zemi.

 

David Karkulín

Tento text nájdete v septembrovom vydaní AGROMAGAZÍNu na s.5.

Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.

naj agromanažér 2023

Chovmat banner

agropoistenie

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov