Štvrtok 05.decembra 2024, meniny má Oto, zajtra Mikuláš

Ceny nafty na európskej burze ICE sú od svojho vrcholu v 2.Q.2022 nižšie takmer o polovicu. Na Slovensku pokles za toto obdobie dosiahol 27 %.

Po prepuknutí rusko – ukrajinského konfliktu v roku 2022 sme videli prudký cenový nárast cien ropy, ktorý sa okamžite pretavil do cien nafty na európskych burzách. Tona nafty (1183 l) sa na burze ICE v Londýne, ktorá je benchmarkom pre európske ceny nafty, na chvíľu vyšplhala až k 1400 USD. Cenám pomáhali nahor aj inflačné tlaky, ktoré sa začali zmierňovať až v máji 2022. Od tohto obdobia ceny väčšiny komodít klesali, pričom to platilo i pre naftu. Tá sa dnes obchoduje (graf) za 670 USD za tonu, čo je zhruba polovičná cena z vyššie uvedeného maxima. Keďže ide o ceny samotnej komodity, do slovenských cien sa táto premieta len čiastočne. Finálnu cenu v SR totiž tvoria aj dane či marže predajcov, ktoré tvoria pomerne značnú časť z celkovej predajnej ceny komodity. Aj preto slovenské ceny nafty od svojho vrcholu v roku 2022 v súčasnosti poklesli „len“ o 27 % (resp. o 0,52 EUR/l s DPH), aj keď cena samotnej komodity skorigovala o polovicu.

Pre poľnohospodárov, ktorí sa bez prepravy a manipulácie s tovarmi a materiálmi nezaobídu, je to dobrá správa. Dopravné a manipulačné náklady v rámci tejto položky totiž poklesli. Slovenský agrosektor ročne spotrebuje 120 mil. litrov nafty, takže úspora 0,5 EUR/l na nafte znamená ušetrených 60 mil. EUR (bez zápočtu DPH je, samozrejme, toto číslo nižšie). Celkovo však náklady na dopravu a manipuláciu od začiatku COVIDu sú vyššie. Inflácia totiž síce spomalila, no keďže nie je záporná, znamená to, že ceny neustále rastú, avšak pri nižšej inflácii rastú pomalším tempom. Drahšie dopravné prostriedky, drahšie stroje a technológie, vyššie náklady na mzdy sú realitou, ktorá rovnako prehovára do finálnej kalkulácie dopravných a manipulačných nákladov. V každom prípade určitou úľavou je, že tento nárast nákladov do istej miery kompenzujú nižšie ceny PHM.

No ceny komodít dokážu byť veľmi volatilné a tak nie je garanciou, že nafta ostane lacná dlhodobo (znázornený päťročný cenový graf nafty jasne dokumentuje vysokú cenovú volatilitu). V tomto momente však fundamenty na trhu naznačujú na to, že na rast cien ropy a tým aj na ceny nafty pôsobia „brzdné sily“ v podobe spomaľovania globálnej ekonomiky. To zvyšuje riziko spomalenia dopytu po rope a tým rastú šance pre ďalší pokles ceny. Na druhej strane konflikt na Blízkom východe pôsobí opačne, keď zatiaľ vždy len dočasne, no pomerne pravidelne, vytláča ceny palív nahor. Ak by sa konflikt zostril a nejakým spôsobom sa zastavili exporty ropy cez Hormuzský prieliv (cez ktorý denne putuje viac ako 20 % celosvetových exportov ropy), ceny palív by mohli vzrásť skokovo. Tento scenár je málo pravdepodobný, no nie nereálny.

V sumári ale aktuálne najbližšie mesiace zrejme budú víťaziť sily, ktoré budú držať ceny ropy a tým aj ceny PHM v bočnom cenovom pásme v okolí súčasných hodnôt. Keďže sa ale nachádzame v novej ekonomickej realite, ktorej sprievodným znakom bude vyššia priemerná ročná inflácia ako v prvých dvoch dekádach tohto storočia, môžeme očakávať, že náklady na dopravu, PHM ako aj iné artikle budú mať z dlhodobého hľadiska tendenciu rásť rýchlejšie ako sme boli zvyknutí doteraz.

 

Graf: Vývoj cien nafty na burze ICE za ostatných 5 rokov (cena v USD/t).

graf nafta 11 2024

 

Celý text bol publikovaný v novembrovom vydaní na s.32.

Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.

David Karkulín, AGROBIZNIS

 

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

pottinger

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov