Start-up Agvolution ponúka rozhodovacie pomôcky založené na IoT mikroklimatických senzoroch pre lepšiu adaptáciu na klímu v poľnohospodárstve.
Ako možno zabezpečiť vysoké výnosy napriek suchu? Nahradia roboty v budúcnosti používanie pesticídov? A môžu poľnohospodári získať lepšie ceny obilia cez online portály? Start-upy hľadajú odpovede na takéto otázky. Čiastočne bez povšimnutia časti poľnohospodárskeho sektora sa v posledných rokoch objavila aktívna inovačná scéna. Vyznačuje sa množstvom nápadov a mentalitou konateľov. Zároveň existuje nespočetné množstvo prekážok na dlhej ceste na trh.
V jednotlivých krátkych článkoch predstavujeme osem technológií a trendov, ktoré by mohli ovplyvniť poľnohospodárstvo zajtrajška – jedným z nich je digitálny manažment.
Digitálny manažment
Ide o digitálne získavanie údajov na farmách, ornej pôde a/alebo maštaliach pomocou sieťových senzorov (IoT). Umelá inteligencia by mala poskytovať pomoc pri rozhodovaní alebo odporúčania pre činnosť z priesečníka relevantných pôdnych, klimatických, prevádzkových alebo strojových údajov.
Göttingen start-up Agvolution ponúka monitorovanie životného prostredia prispôsobené rastlinnej výrobe. Keďže rast rastlín je ovplyvňovaný triádou lokálnych faktorov lokality, manažmentu a miestneho počasia, start-up nielen využíva terénne, výnosové, telemetrické a verejné údaje o počasí, ale zbiera aj údaje zo samotného poľa.
Tím umiestňuje na pole špeciálne navrhnuté snímače pôdy. Cieľom je poskytnúť praktické odporúčania a prognózy o tom, ktoré opatrenie sa v ktorom scenári oplatí a ktoré nie. „Ide o sledovanie a predpovedanie klimatických vplyvov buď na ochranu plodín, aplikáciu hnojív alebo optimalizáciu zavlažovania,“ hovorí zakladateľ Andreas Heckmann. Môže to napr. určiť optimálne množstvo dusíkatého hnojiva a správny čas aplikácie na podoblasť a vypracovať ho ako aplikačnú mapu. Poľnohospodár tak môže neustále sledovať náklady a výkonnosť každej podoblasti na hektár a na tonu.
Agvolution je len jedným z mnohých poľnohospodárskych start-upov v Nemecku. V roku 2021 bolo 2,4 % nemeckých start-upov založených v poľnohospodárskom sektore. Podľa rôznych zdrojov ide celkovo o 300 až 570 tímov. Zvyčajne sú aktívni v približne ôsmich oblastiach, z ktorých jedna je digitálny manažment. |
Z topagrar preložila a upravila Martina Gondeková, NPPC-VÚŽV Nitra
Snímka: Schildmann