tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Pondelok 09.septembra 2024, meniny má Martina, zajtra Oleg

M. Dukes

Chovatelia dojníc sú prakticky 30 rokov vystavovaní „pokušeniu“ likvidovať svoje stáda.  Za roky svojho pôsobenia v tejto branži som zažil mnohé prekvapivé konce špičkových, dokonca aj šľachtiteľských chovov dojníc.

Mnohé z nich sme predstavili v reportážach na stránkach Slovenského CHOVu a dojnice z nich často „zdobili“ aj titulnú stranu nášho najstaršieho časopisu. Išlo totiž o jedince, ktoré boli niečím výnimočné (exteriér, úžitkovosť a pod.). Vo väčšine prípadov sa, našťastie, podarilo predať tieto špičkové dojnice na ďalší chov (na rozdiel od začiatku 90. rokov minulého storočia, keď u nás prebiehala masívna redukcia stád dojníc). Ciest, ktorými sa vybrali manažéri „preživších“ chovov je viacero. Od investovania do modernizácie, často spojenej s postupným rozširovaním počtu dojníc až po finalizáciu produkcie prvovýroby. Ak dovolíte, v tejto úvahe sa budem venovať tej poslednej menovanej ceste.

Projekt #dotkni_sa_zivota, ktorý sme spustili na tohtoročnej Národnej výstave HZ, predstavil najmä subjekty, ktoré spracúvajú svoje prvovýrobky a ponúkajú ich vo svojej predajnej sieti, resp. ich predávajú aj prostredníctvom tretích subjektov. Časť predstavených podnikov pritom vôbec nezapadala do všeobecne deklarovanej koncepcie výroby farmárskych potravín subjektmi s nižším počtom zvierat. Niektoré z podnikov, navyše, spracúvajú viac ako jednu „surovinu“ zo svojej prvovýroby. Je ťažké jednoducho pomenovať príčinu úspechu ich podnikateľského zámeru. Faktom je, že väčšinou ponúkajú zákazníkom viac ako jednoduchý produkt s nízkou pridanou hodnotou. Možno aj preto sa skončila takmer totálnym fiaskom myšlienka predaja čerstvého nepasterizovaného mlieka prostredníctvom predajných automatov. Mnohé podniky si postupom času nielen že vytvorili pestré portfólio zahŕňajúce široký diapazón základných potravín vlastnej produkcie, ale dokázali aj nadviazať spoluprácu s ďalšími subjektmi prvovýroby a navzájom si „vymieňajú“ farmárske potraviny, ktoré príslušný subjekt neprodukuje. Mnohé zo subjektov prvovýroby ponúkajú vo svojich predajniach aj mliečne výrobky od spracovateľov, ktorým dodávajú svoje mlieko. Jedným z takýchto subjektov je aj PD Čachtice, predsedu ktorého sme nominovali tento mesiac do súťaže o NAJ agromanažéra.

 

Marián Dukes

Tento text bol publikovaný v októbrovom vydaní AGROMAGAZÍNU na s.3.

Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.

 

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

pottinger

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov