Staré vyslúžilé vrecia, rôzne kusy molitanu a neskôr aj PUR pena. To všetko bolo v minulosti potrebné na splnenie hesla družstevníkov „Ani zrno nazmar“. Samozrejme, hovorím o materiáli pre utesnenie starých vlečiek „deväťtoniek“, ktoré dlhé roky boli najčastejším prepravným prostriedkom pre zrniny, osivo, hnojivo, ale aj maštaľný hnoj.
Aj v čase dronov a presného poľnohospodárstva plnia svoj účel. Pravda, vo väčšine podnikov už len ako núdzové riešenie a v čase pracovných špičiek. Stále ich síce viete „zgenerálkovať“, prípadne túto činnosť zveriť špecializovanej firme, nosným prepravným prostriedkom sa stali moderné návesy.
Málokto si s odstupom času uvedomí, že zväčša ide o veľmi kvalitné stroje prepravujúce ohromné tony materiálu na veľké vzdialenosti. Toto zamyslenie sa mi akosi automaticky vnuklo po návšteve dvoch podnikov. V jednom prevádzkovali dva totožné návesy zakúpené s odstupom 10 rokov a v druhom dva rozhadzovače maštaľného hnoja zakúpené s odstupom 4 rokov. Zhodou okolností dvojičky mali odstavené vedľa seba a iba precíznejší pohľad prezradil, ktorý z nich je starší a ktorý mladší. Kvalitné lakovanie, bez korózie, bočnice a zadné čelo tesné, bez opotrebenia plechov charakterizovali spomínané návesy.
Väčšina podnikov si bez takýchto dopravných prostriedkov už nevie predstaviť svoje fungovanie v čase nedostatku pracovných síl. Uvedomme si, že nové kombajny s vyprázdňovacou výkonnosťou až 210 l zrna za sekundu potrebujú pre bezstratové a rýchle plnenie veľké korby odvozových prostriedkov, ak už nie priamo prekladací voz.
K výbave vozov patrí aj zadná závitovka pre plnenie rozhadzovačov hnojív či osív, ale aj plošina pre kontrolu nákladu či originálne riešenia výrobcov na zakrytie korby. K zaujímavým prvkom patria aj tenzometre na meranie hmotnosti obsahu. S poklesom stavov dobytka, resp. prechodom na hnojovicové technológie klesá záujem o výmenné systémy a poľnohospodári sa prikláňajú k jednoúčelovým návesom.
Predajcovia hovoria, že najpredávanejšie sú dvojnápravové návesy z dôvodu najlepšieho pomeru ceny a úžitkovej hodnoty. Samozrejmosťou sú odpružené nápravy a zadná riaditeľná náprava, ktorá okrem iného znižuje opotrebenie pneumatík.
Aj v čase dronov a presného poľnohospodárstva stále platí, že životnosť techniky podstatne zvyšuje kvalitná a precízna údržba, inak povedané dobrý zamestnanec.
Marián Kukučka
Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve
Tento článok bol publikovaný v novembrovom vydaní AGROMGAZÍNu na s.3.
Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.