Diskusia o prebiehajúcej klimatickej zmene
Veľké diskusie v krajine vyvolalo aj maslo vyprodukované v krajinách EÚ, ktoré skončilo na regáloch v obaloch „švajčiarskeho masla“. Súčasťou tejto témy je aj predstavenie tzv. „zeleného koberca“, ktorý bol v roku 2020 primárne zameraný na dobré životné podmienky zvierat. V prípade budúceho vývoja sa môže stať, že budú bližšie zohľadnené faktory ovplyvňujúce emisie skleníkových plynov. Desať základných a osem ďalších požiadaviek, ktoré musia producenti mlieka spĺňať, sa však upraví najskôr až v roku 2024, pretože prvá fáza „zeleného koberca“ potrvá do roku 2023.
Reto Burkhardt, vedúci komunikácie švajčiarskych prvovýrobcov mlieka (SMP) ďalej uvádza, že diskusie vždy úzko súvisia s poľnohospodárskou politikou. Prvý rok po zavedení „zeleného koberca“ vyjadruje v zásade spokojnosť. Toto sú skutočné pridané hodnoty, ktoré sa vytvárajú na mliečnych farmách. Nákupcovia mlieka zaviedli príplatok za udržateľnosť vo výške 3 švajčiarskych centov ako kompenzáciu dodatočných výdavkov prvovýrobcov. Spolu s dobrou situáciou na trhu vzrástla cena mlieka dodávaného do mliekarní o 2,9 švajčiarskych centov - peniaze, ktoré sa dali vygenerovať priamo na trhu. „Toto je prvý krok správnym smerom. Pretože mlieku by sa mala dať hodnota, ktorú si zaslúži“, konštatuje Burkhardt. V tejto súvislosti taktiež uviedol, že po prvom roku sa na „zelenom koberci“ už podieľa viac ako 10 000 spoločností v krajine, čo znamená, že viac ako 2/3 dodávok do mliekarní sa vyrába ešte udržateľnejším spôsobom ako tomu bolo doteraz. „Oplatí sa teda kupovať švajčiarske mlieko a mliečne výrobky namiesto zahraničných“ uzatvára vedúci komunikácie švajčiarskych prvovýrobcov mlieka.
Zo zdrojov Bauernzeitung preložil a upravil:
Miroslav Záhradník, NPPC-VÚŽV Nitra