Mäso značky „Landbauern Schwein“ je v Rewe Südwest žiadané. Za vyššiu námahu dostávajú farmári navyše 50 € na zviera.
Na jar 2020 začala spoločnosť – obchodný reťazec Rewe Südwest svoj projekt „Landbauern Schwein“ v 13 juhonemeckých predajniach tejto spoločnosti s obslužnými pultmi a približne 50 ošípanými týždenne. O dobré 2 roky neskôr sa mäso z chovu typu 3 (vonkajšia klíma, bez GMO...) nachádza v 60 supermarketoch s obslužnými pultmi a 75 predajniach Rewe a Nahkauf v Bádensku-Württembersku ako samoobslužný tovar v chladiarenskej časti. V budúcnosti by mali všetky novootvorené, ako aj prerobené predajne predávať mäso značky Landbauern Schwein.
Každý týždeň sa predá okolo 200 zvierat. „Mäso je kvôli dobrým životným podmienkam zvierat na jupredajhu stále žiadané. Aj koronakríza a vysoká inflácia spôsobujú len malé poklesy v predaji napriek tomu, že predajná cena je o 3 až 4 eurá za kg vyššia,“ zdôrazňuje Rudolf Müller, manažér kategórie mäsiarov v Rewe Südwest.
Žiadne lacné ponuky
Úspech programu je podľa Müllera založený na rôznych aspektoch. „Vsádzame napr. na veľmi silnú regionálnosť, chov a výkrm prebieha výlučne v Bádensku-Württembersku. Prasiatka pochádzajú z regiónu alebo zo susedných spolkových krajín. Keďže máme krátke prepravné trasy, klimatická rovnováha je lepšia,“ vysvetľuje Müller. Mäsiarsky bitúnok v Göppingene jatočne spracúva všetky ošípané, stuttgartské mäsiarske družstvo (Mega) funguje ako rozrábkareň a spracovateľský závod.
No-go je predaj farmárskeho mäsa za výhodnú cenu. „Neexistujú žiadne špeciálne ponuky. Farmárske mäso je kvalitný produkt, ktorého význam nepodkopávame lacnými ponukami,“ ozrejmuje Rudolf Müller.
Marketing celých zvierat
Aby predaj aj napriek vyššej cene naďalej rástol, spolieha sa Rewe-Südwest na vyškolený personál za obslužnými pultmi. „Nie sme dlžní žiadnemu zákazníkovi odpoveď,“ zdôrazňuje Rudolf Müller.
Návštevy chovateľov ošípaných a bitúnkov na mieste sú pre majiteľov obchodných sietí s mäsom z farmárskeho programu nevyhnutnosťou. „Vďaka školeniam majú naši predajcovia všetky informácie, ktoré potrebujú, aby dokázali uspokojivo odpovedať aj na kritické otázky zákazníkov. Navyše, aktívny predaj je jednoduchší, keď má pultový tím po ruke dobré argumenty,“ hovorí Müller.
Rewe Südwest dáva výkričník celému marketingu zvierat. To presvedčilo aj porotu. „Pri gazdovskom prasati sa praktizuje a dôsledne propaguje marketing celého tela zvieraťa. Len tak môžeme v Nemecku zaviesť udržateľnú produkciu bravčového mäsa z dlhodobého hľadiska,“ zdôrazňuje člen poroty Dr. Albert Hortmann-Scholten z LWK Dolné Sasko.
„Od nosa po chvost“ je a zostáva výzvou. „Dôležité je, ako spracovávate diely, po ktorých je menší dopyt,“ hovorí Samuel Rüger, generálny riaditeľ spoločnosti Mega. Farmársky projekt ponúka rôzne klobásy a konzervované klobásové výrobky, ktoré využívajú pliecko, pečeň, slaninu, kožu, bôčik, krv, vývar a ďalšie. Rudolf Müller a Samuel Rüger prikladajú veľký význam špičkovej kvalite, aby zákazníci vždy kupovali mäso z farmárskych ošípaných. Kance plemena Duroc dodávajú viac chuti, pretože zdedia vyšší obsah intramuskulárneho tuku. „Tuk je dôležitým nosičom chuti,“ vysvetľuje Rüger. „Pred jatočnou realizáciou a spracovaním sa zvieratá nechajú odpočinúť. Na bitúnok sa dopravia približne 24 hodín pred jatočnou realizáciou a po prevoze môžu odpočívať. Tým sa znižuje úroveň stresu a zlepšuje sa kvalita mäsa. Aby bol korpus sterilný, visiace jatočné telá sa postriekajú parou pri 180 °C. Je to oveľa hygienickejšie ako ponorenie tiel do odparovacích nádrží,“ vysvetľuje Samuel Rüger.
Farmári: Finančné zabezpečenie
A ako sú spokojní farmári, ktorí dodávajú zvieratá do farmárskeho programu? Sú to rovnocenní partneri, ktorí dostanú férovú cenu, majú slovo atď.? „Určite áno,“ nenecháva žiadne pochybnosti chovateľka ošípaných Annika Thier z Rosenberg-Bronnacker.
„Dostávame príplatok za kvalitu, bonus ITW a príplatok za chudé mäso a sme chránení aj v prípade, že by ponuka klesla pod hranicu 1,40 €. Celkovo dostaneme za ošípanú na farme v porovnaní s konvenčne vykrmovaným zvieraťom približne o 50 € viac,“ hovorí Thier. „Peniaze stačia na pokrytie vyšších nákladov na slamu, manipulovateľné materiály, o 40 % viac priestoru, vonkajšie klimatické stimuly, krmivo bez GMO atď.,“ uvádza farmár.
Bonus je variabilný. Ak to už pre farmára ekonomicky nevyhovuje, bonusy sa upravia. Zmluvy platia na tri roky. „Mám z toho radosť. Všeobecné podmienky sa v súčasnosti menia tak rýchlo, že dlhšie zmluvy nedávajú zmysel,“ vysvetľuje Annika Thier.
Všetci partneri projektu majú jasný názor na to, ako to bude pokračovať v budúcnosti: O desať rokov by v obslužných pultoch a v predajniach Rewe Südwest nemalo byť žiadne konvenčné bravčové mäso a počet zúčastnených farmárov by sa mal neustále zvyšovať. „Napriek Covid-19 a strachu z inflácie chceme uzavrieť zmluvy s ďalšími chovateľmi ošípaných, pretože veríme, že ošípaná ako surovina bude v budúcnosti vzácna, ak politici konečne neukážu farmárom bezpečnú perspektívu do budúcnosti,“ hovorí Rudolf Müller.
Ocenenie „Faire Partner (Féroví partneri) 2022“
To, že farmári a maloobchodníci v reťazci férovo spolupracujú, dokazuje ocenenie „Féroví partneri: Farmári, spracovatelia, maloobchodníci“, ktorú udeľuje top agrar a Lebensmittel Praxis. Mnohí farmári sa považujú za spoľahlivých dodávateľov surovín pre silný nemecký maloobchod s potravinami, ktorý diktuje ceny a neustále kladie na farmárov nové požiadavky.
Obvinenia nemožno okamžite zamietnuť. Množstvo obchodných skupín chce napríklad od roku 2030 predávať len mäso z chovu 3. a 4. typu. Otázka refinancovania zostáva dodnes nezodpovedaná. Existuje však aj iný spôsob. Možná je spolupráca medzi obchodom a poľnohospodárstvom, pri ktorej sa spoločne diskutuje o zmenách, podmienkach a cenách. Dokazujú to praktické príklady. Tento rok udelili top agrar a Lebensmittel Praxis, časopis pre potravinársky priemysel, pečať „Faire Partner: Farmári, spracovatelia, maloobchodníci“.
Cena za korektnú spoluprácu
V období pred ocenením sme hľadali marketingové koncepty, produkty a partnerstvá, ktoré ukazujú, ako všetci členovia hodnotového reťazca spolupracujú férovo a na rovnakej úrovni. Cena pečate oceňuje koncepcie orientované na budúcnosť v troch kategóriách mäsa a mäsových výrobkov, mliečnych výrobkov a alternatívnych koncepcií. Do hodnotenia sú zahrnuté rôzne kritériá. Tie obsahujú:-
- stupeň inovácie;
- kvalitu spolupráce;
- ekonomické výhody pre všetkých zúčastnených partnerov;
- komunikácia a výmena medzi sebou, zmysluplnosť pravidiel;
- marketingová koncepcia, trhový potenciál;
- sociálny prínos (príklad: regionálna výroba a marketing, udržateľnosť),
- potenciál dlhodobého úspechu.
Všetky príspevky hodnotila nezávislá odborná porota. 11-členný výbor pozostáva z farmárov, odborníkov pre trh a marketing, technických poradcov z poľnohospodárskych komôr, maloobchodníkov s potravinami a úradníkov pre udržateľnosť z potravinárskych spoločností.
Z topagrar preložila a upravila Martina Gondeková, NPPC-VÚŽV Nitra
Snímky: Arden, Amann