Každý rok sa na svete stratí alebo vyhodí až 40 % všetkých potravín. Väčšine z toho by sa dalo predísť. Predstavujeme riešenia, ktoré nedávno uznalo nemecké Federálne ministerstvo výživy a poľnohospodárstva (Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft – BMEL).
Každý rok sa na svete vyhodí 33 až 40 % všetkých potravín. To zodpovedá približne 2 miliardám ton. V Nemecku sa ročne vyprodukuje približne 11 miliónov ton potravinového odpadu. Prvovýroba tvorí 2 % z celkového množstva odpadu. 15 % vzniká počas spracovania. Maloobchod predstavuje 7 % potravinového odpadu. Stravovanie mimo domova vytvorí 17 % odpadu. Väčšina potravinového odpadu (59 %) vzniká v súkromných domácnostiach.
„Prvovýroba tvorí 2 % z celkového množstva odpadu.“
Podľa štúdie spoločnosti McKinsey „Znižovanie strát potravín: Čo môžu urobiť predajcovia a výrobcovia potravín“ by sa dalo predísť 50 až 70 % celosvetovým stratám potravín, ak by výrobcovia potravín a maloobchodníci viedli úsilie o zníženie odpadu z potravín a všetky zainteresované strany v hodnotovom reťazci spolupracovali. Podľa McKinsey predstavuje mäso celosvetovo len asi 3 % potravinového odpadu; mlieko ďalších 5%. Tri ďalšie kategórie potravín – ovocie a zelenina, obilniny, korene a hľuzy – sú zodpovedné za veľkú časť potravinového odpadu.
Ocenené projekty
Federálnou cenou „Príliš dobré do koša!“ BMEL uznáva nové prístupy k záchrane potravín. Podľa BMEL prispievajú k ochrane prírodných zdrojov a klímy. Nižšie sú uvedené niektoré z ocenených projektov.
Heldenbrot
Tím „Heldenbrot“- hrdinský chlieb, používa zvyšky chleba ako surovinu: firma vykupuje zvyšky chleba z pekární a spracováva ich na chlebové granuly. Tie sa potom môžu použiť v nových produktoch a nahradiť veľkú časť konvenčných surovín, ako je múka.
Internetový obchod sa stretáva s regionálnym farmárskym trhom
Iniciatíva Marktschwarmer Germany spravuje online platformu z Berlína, na ktorej regionálni výrobcovia ponúkajú celoštátne sezónne potraviny. Zákazníci si môžu vopred objednaný nákup týždenne vyzdvihnúť na špeciálnych miestach vo svojom okolí.
Najprv predaj, potom zabíjačka
Start-up Friedhold umožňuje poľnohospodárskym podnikom v nemecky hovoriacich krajinách jednoducho založiť digitálny farmársky obchod. Takto organizovaný predpredaj chráni cenné potraviny pred vyhodením do koša, pretože produkty ako mäso alebo zelenina sa predávajú ešte pred zabitím zvierat a zberom zeleniny.
Jedlo pre komunitnú kuchyňu
Komunitná kuchyňa v mníchovskej štvrti Neuperlach ponúka čerstvé jedlá vyrobené zo zachránených potravín od pondelka do piatku a nedele. Ich cieľom je obmedziť plytvanie potravinami a tým vytvárať verejné povedomie o problematike.
Úcta k jedlu v škole
Na platforme Fürthskej vzdelávacej iniciatívy „WERTvoll macht Schule“ skúsení učitelia bezplatne sprístupňujú učebné materiály, ktoré zodpovedajú učebným osnovám. Prostredníctvom nich sa poskytujú šesť až dvanásťročným žiakom základné poznatky a možnosti realizácie z hľadiska určovania hodnoty potravín.
Definícia pojmu „strata a plytvanie potravinami“ |
Potravinovým odpadom je podľa FAO vyhadzovanie potravín na maloobchodnej a spotrebiteľskej úrovni. K plytvaniu potravinami preto dochádza buď v štádiu distribúcie (napr. keď potraviny putujú zo skladu maloobchodníka do regálu v obchode), alebo v štádiu spotreby (napr. keď ľudia vyhadzujú zvyšky). Strata potravy sa na druhej strane vyskytuje vo vopred špecifikovaných procesoch. FAO to definuje ako „pokles jedlej hmoty počas výroby, po zbere a spracovaní v potravinovom reťazci“. |
Z topagrar preložila a upravila Martina Gondeková, NPPC-VÚŽV Nitra