Dopravné zápchy na Dunaji, dni čakania na hraniciach, mizerné cesty, nákladné vlaky jazdiace rýchlosťou 19 km/h: Rumunsko je centrálnou krajinou, cez ktorú musí prechádzať všetok obchod s Ukrajinou.
Po tom, čo Rusko pohrozilo, že bude strieľať na civilné nákladné lode s obilím z ukrajinských prístavov na pobreží Čierneho mora, vývoz musí ísť po súši. V súčasnosti Ukrajina vyváža svoje zimné obilie vo veľkých množstvách cez susedné krajiny.
Hraničné priechody
Najkratšia dopravná trasa vedie cez Rumunsko. Objem dopravy pravdepodobne ešte porastie, najmä preto, že Rumunsko chce tiež vyvážať vlastnú úrodu. A nejde len o obchod s obilím. Mnohé ďalšie potraviny a tovar, ako napríklad pohonné hmoty pre ukrajinské obyvateľstvo, ktoré sa doteraz dovážali po mori, sa musia na Ukrajinu prepravovať nákladnými autami alebo vlakmi.
Všetko teraz prichádza cez EÚ, čo znamená obrovské obchádzky a dlhé čakanie. Na hraničnom priechode sa čaká od 15 hodín do niekoľkých dní. Šoféri sa sťažujú na colné orgány, "ktoré by mali jednoducho mávať transportom, namiesto toho, aby všetko prísne kontrolovali ako v čase mieru".
Napríklad v Sirete colníci denne preclia stovky nákladných vozidiel. Viac sa jednoducho nedá zvládnuť, povedal jeden z colníkov.
Milión kamiónov - to sa nedá zvládnuť
Aj Brusel si je vedomý "obrovskej výzvy" pre európske logistické reťazce. Pripomíname, že v rámci zberu úrody v roku 2022 sa len v júli malo z Ukrajiny vyviezť až 25 miliónov ton poľnohospodárskych výrobkov. To je približne jeden milión nákladných áut alebo až 400 000 nákladných vagónov po železnici. Teraz, keď sa dohoda o obilí skončila, bude všetko pravdepodobne opäť takto pokračovať.
Odborníci sa zhodujú, že potrebný objem tovaru prevyšuje všetky kapacity - aj zo susedných krajín. Na druhej strane Ukrajincom by nezostávalo nič iné, len predať svoje obilie a vyčistiť silá na ďalšiu úrodu. Z nevyhnutnosti mnohí poľnohospodári predávali za nízke ceny podľa hesla "buď mi dáte tovar za takú cenu, alebo ho nekúpim", informoval vtedy jeden zo zasvätených.
Centrálny význam: prístav Konstanca
Rumunsko je v centre obchodu, pretože vlastní čiernomorský prístav v Konstanci. Cesta tadiaľ je najkratšia a najvýhodnejšia pre nákladnú dopravu z Ukrajiny bez ohľadu na to, či sa má prepravovať obilie, železná ruda alebo rúry. Odtiaľto sa prepravuje obilie do zvyšku sveta aj z vnútrozemských krajín Srbska a Maďarska. Krajina teraz investuje 77 miliónov eur do rozšírenia prístupových ciest pre nákladné autá a nákladné vagóny do prístavu.
Odborníci idú ešte ďalej a žiadajú, aby sa prístav stal strategickým uzlom. Prístav v Konstanci má zásadný význam pre politiku EÚ, tvrdí expert z Copenhagen Business School.
Obchodné štúdie už roky potvrdzujú, že rumunský prístav by mohol zdvojnásobiť alebo strojnásobiť objem prekládky. Problémom je však aj vnútrozemie, ktoré je týmto návalom tovaru úplne zahltené. Rumunsko má pomerne málo diaľnic, železničná sieť je schátraná: nákladné vlaky dosahujú priemernú rýchlosť približne 19 km/h! Tovarovému vlaku z rumunsko-ukrajinskej hranice do čiernomorského prístavu Konstanca to trvá najmenej týždeň.
Preťaženie lodí v delte Dunaja
Ďalším problémom je preťaženie lodí v delte Dunaja. Lode tu môžu prepravovať až 3 000 ton nákladu, ale každú z nich musí sprevádzať licencovaný lodivod, aby sa zabránilo kolíziám. Na vode je rovnako veľké preťaženie ako na cestách a nákladných staniciach v Rumunsku.
Aj v júli minulého roka čakalo na Čiernom mori 70 až 80 lodí, z ktorých len zlomok môže každý deň vplávať do delty kvôli nedostatku vodičov. Zodpovedné rumunské orgány tvrdia, že vyškolia ďalších. Trvalo by však dobrý rok, kým by mohli byť nasadení.
Z topagrar preložila a upravila Ing. Martina Gondeková, PhD., NPPC-VÚŽV Nitra
Snímka: Boryana Raicheva