vub_092018

Meniny

pocasie16

                   3 dni  10 dní

komentar-huba

Komentár: Zrazu - aj podporovaní médiami - hľadáme slovenské potraviny. Budú?

Ján Huba

„Po boji je každý generálom“ – hovorí slovenské príslovie. Teraz sa za túto ľudovú múdrosť idem nechutne ukryť. Veľmi zjednodušene sa pokúsim naznačiť, čo sa dialo v ostatných 2 desaťročiach v našej spoločnosti a aký to má dopad na najzraniteľnejšie odvetvia nášho poľnohospodárstva.

S príchodom obchodných reťazcov sme sa ako zákazníci tešili z plných pultov - väčšinou (hlavne v akciách) veľmi lacných potravín. Ako televízni diváci a čitatelia (hlavne periodík s vysokým nákladom) sme sa dozvedali o pochybeniach na našich farmách, týraných zvieratách, znečisťovaní vôd a ovzdušia. V komerčných televíziách sme mohli (tí, ktorí mali na to „žalúdok“) vidieť seriálové formáty, ktoré poctivému farmárstvu dobré meno nerobia. Politické garnitúry (nezávisle od toho, či sa ich strany volajú stredové, pravicové alebo ľavicové) vykreovali zameranie našej ekonomiky na automobilový priemysel. Odobral, žiaľ, aj mnoho pracovníkov z agrosektora. Rozhoduje sa o prežití väčšiny sektorov živočíšnej výroby, ovocinárstva a zeleninárstva. Sebestačnosť v nemálo komoditách klesla výrazne pod 50 %.

Chuť „domáceho“ ale začala konzumentom čoraz viac chýbať. Zrazu zaznamenávame silnejúci dopyt po slovenských potravinách. Obchodníci, pretože sú šikovní, túto skutočnosť rýchlo zaznamenali a prispôsobili tomu svoje marketingové stratégie. Samozrejme, aj médiá sa v snahe udržiavať si sledovanosť prispôsobujú tomu, čo chce vidieť či čítať mainstream. A tak z niečoho, o čom sa pred niekoľkými rokmi takmer nehovorilo (slovenské maslo, bravčovina, chlieb), sa stáva šláger. Je na nás všetkých, ktorých práca súvisí s výrobou potravinových zdrojov, aby sme túto pozitívnu skutočnosť vhodne uchopili. Ako bájneho Fénixa zdvihli z popola a vdýchli mu nový život.

Len počas ostatných dvoch týždňov som sa zúčastnil až 3 podujatí, na ktorých sa hovorilo o tom, ako dostať kvalitné lokálne produkty na slovenský stôl. Jedno zorganizovalo Združenie mladých farmárov v rámci projektu s Nadáciou Tesco. Druhou bola diskusia spojená s agrofilmovým premietaním na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, kde vystúpil aj zástupca siete Kaufland. Treťou bolo diskusné fórum agrofilmu „ Farmárske potraviny na slovenský stôl“ (viac informácií z tohto diskusného fóra prinášame v rubrike Téma mesiaca v tomto vydaní Agromagazínu). Tu bola predstavená sieť obchodov Yeme, ale aj spoločnosti FARMFOODS či PD Slatina nad Bebravou, ktoré majú vytvorenú celú vertikálu (poľnohospodárska prvovýroba, spracovanie, predaj). Takmer všetky veľké obchodné reťazce majú zriadené pulty regionálnych výrobkov. Tieto budú úspešné len vtedy, ak ponúknu skutočne originálne produkty. Ale dostať sa na ne je pre malých výrobcov oveľa jednoduchšie, ako na velikánske regály opodiaľ. I tu však musí platiť neúprosný zákon trhu – vyrábať efektívne! Samozrejme, na trhu, deformovanom dotáciami a skrytými podporami nestačí len efektívny výrobca (veľký alebo malý), významne pomôcť musí i exekutíva. Až potom slovenské potraviny budú.

Ceny na burze MATIF sú v EUR/t a ceny na burze CBoT v UScent/bušel

ucb_300x300

banner-lemken-rubin10

banner-pottinger

 

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

 

chov pole mechanizacia

sady vinoteka agromagazin