Meniny

pocasie16

                   3 dni  10 dní

 

LG-konferencia-osiva

komentar-huba

Na sebestačnosť v mliečnom tuku nám chýba 35 tisíc dojníc

Ján Huba

Maslo. Momentálne jedno z najfrekventovanejších slov v našich médiách. Jeho rastúce ceny poukázali na viaceré skutočnosti. Prvá. Keď rýchlo rastú ceny nejakej potraviny dennej potreby, resp. sa hovorí o jej možnom nedostatku na pultoch obchodov, dostávajú sa dovtedy nezaujímaví poľnohospodári zrazu do hľadáčika médií a spoločnosti. Druhá. Aj my, ktorých povolanie súvisí s chovom dojníc, začíname až teraz odhaľovať dovtedy našej pozornosti unikajúce čísla. Poviem za seba. Podieľal som sa na koncipovaní mnohých materiálov, týkajúcich sa chovu dojníc, prognóz výroby a spotreby mlieka. Vždy sme končili na úrovni mlieka. Nešli sme na úroveň produkcie a potreby tuku a bielkovín. Hoci aj voda je čoraz cennejším artiklom, stále máme k dispozícii jej oveľa lacnejšie zdroje než kravské vemeno. Tretia. Detaily o domácej produkcii a spotrebe mliečneho tuku a bielkovín spracovatelia poznajú. Ako sa to prejavuje či prejavovalo v speňažovaní surového kravského mlieka vedia tí, ktorí ho predávajú.

Pri stanovení potrebného počtu dojníc pre sebestačnosť v mliečnom tuku som vychádzal z údajov, uverejnených v Situačnej a výhľadovej správe mlieko (autor Ivan Masár, NPPC – VÚEPP Bratislava) za rok 2016. Obsahuje spotrebu jednotlivých mliečnych výrobkov na obyvateľa. Na základe priemerného obsahu tuku v nich sa priemerná spotreba kravského mliečneho tuku na Slovensku pohybuje na úrovni okolo 7,35 kg na obyvateľa ročne. Spolu to predstavuje spotrebu približne 39 909 t mliečneho tuku na Slovensku za rok 2016. Keď to porovnáme s predajom mlieka od prvovýrobcov (847 630 t) je to pri tukovosti 3,83 % nákup 32 464,2 t mliečneho tuku. Naša sebestačnosť v mliečnom tuku je na úrovni okolo 81%. Ak by sme chceli byť sebestační, tak by pri súčasnej domácej spotrebe, úžitkovosti dojníc a miere trhovosti mlieka 91 % (podiel predaného mlieka z nadojeného) bolo potrebné na Slovensku chovať 166 tisíc dojníc (približne o 35 tisíc viac, ako súčasný stav).

Z hľadiska zamestnanosti, disponibilných plôch pre pestovanie krmovín, striedania plodín či investičných príležitostí je to dobrá správa. Horšia správa je, že stále platí – čím viac dojníc, tým vyššia ekonomická strata.Chce to teda pripraviť a realizovať účinné podporné opatrenia. Reklamné kampane (aktuálne odštartovaná – Adoptuj si kravičku) cieliť výhradne na podporu nákupu slovenských mliečnych výrobkov. Aby boli obchodníci motivovaní k predaju domáceho tovaru a aby im ho spracovatelia dodávali.

Ceny komodít na trhoch - klikni pre rozšírenú tabuľku

komodita

burza mena cena
pšenica EURONEXT/Matif EUR/t 158.25
repka EURONEXT/Matif EUR/t 375.75
kukurica EURONEXT/Matif EUR/t 154.00
EÚ pšenica CBoT, USA EUR/t 156.75
pšenica KBB,SR EUR/t 130.50
kukurica KBB,SR EUR/t
135.00

lemken-banner-vega

banner-pottinger

 

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

 

chov pole mechanizacia

sady vinoteka agromagazin