Meniny

pocasie16

                   3 dni  10 dní

Amazon: Nový biznis model s potravinami?

euro

Technologická spoločnosť Amazon počas júna ohlásila nákup jedného z líderských obchodných

sietí s potravinami Whole Foods. Zo sumou 13,7 mld. USD ide doteraz o najväčší nákup, aký spoločnosť Amazon zrealizovala. Ohlásenie obchodu okamžite poslalo na globálnych burzách nadol ceny akcií konkurenčných obchodných reťazcov vrátane Tesca. Existuje totiž predpoklad, že spoločnosť Amazon pod vedením jej výkonného riaditeľa Jeffa Bezosa sa chystá v nasledujúcich rokoch definitívne zmeniť fungovanie malopredaja potravín vo svete. Cestou má byť online potravinársky biznis, pri ktorom sa návštevy kamenných obchodov stanú minulosťou. Dnes sa internetový predaj potravín považuje za komplikovaný, pričom hlavnou prekážkou jeho širšieho rozvoja je obava zákazníkov o kvalitu potravín. Aktuálne využívané logistické siete totiž dokážu dodať zákazníkovi tovar približne za dva dni. Ak by sa však podarilo vytvoriť systém s doručením potravín k dverám zákazníka v deň objednávky, je vysoko pravdepodobné, že by sa tento systém ujal. Šetrí totiž spotrebiteľovi náklady a tiež aj jeho čas. Spoločnosť Amazon pritom disponuje technológiami, ktoré by mohli v budúcnu tento nový biznis model rozbehnúť. Išlo by o logistiku tzv. poslednej míle, ktorej cieľom je dovážať potraviny zákazníkovi čerstvé z blízkeho lokálneho skladu, resp. obchodu. Nákup spoločnosti Whole Foods, ktorá má rozmiestnených 450 predajní po celom území USA ako aj 12 predajní v Kanade a 9 vo Veľkej Británii by mal tejto novej stratégii predaja výrazne napomôcť. Apropos, treba podotknúť, že spoločnosť Amazon má už v tomto systéme predaja skúsenosti. Od roku 2007 prevádzkuje platformu AmazonFresh, ktorá sa venuje dodávkam čerstvých potravín priamo k zákazníkovi. Službu ponúka verným členom využívajúcich „prime služby“ firmy za 14,99 USD mesačne. Zmeny v rámci novej revolúcie predaja potravín by sa však netýkali len dopravy potravín k zákazníkom, ale aj fungovania samotných maloobchodných predajní. Amazon má k dispozícii technológie, ktoré dokážu efektívne nahradiť predajcov na predajni a tým zautomatizovať predaj. Platforma AmazonGo určená nateraz len pre verných členov (využívajúcich prime služby) Amazonu je toho skvelým príkladom. Ide o tzv. drive – in typ retailového obchodu. Nové technológie snímajú príchod každého zákazníka do obchodu, nahrávajú čo si zákazník kupuje a následne sa postarajú o to, aby zaplatil za nakúpený tovar jemu prislúchajúcu cenu bez toho, aby navštívil pokladňu. Amazon súčasne spolupracuje napríklad aj so sieťou občerstvenia McDonald´s, kde postupne inštaluje technológie vo forme objednávacích automatov, ktoré nahrádzajú predavačov. Aj keď predavači v rámci maloobchodu stále patria k nízko plateným profesiám v USA (plat 15 USD na hodinu), náklady firiem na ne sú kvôli nutnosti zabezpečenia ich dostatočného počtu vysoké. A práve tu leží jadro aktuálnych obáv konkurenčných maloobchodných reťazcov z nedávno ohlásenej transakcie Amazonu s reťazcom Whole Foods. Ak Amazon zautomatizuje systém predaja v kamenných obchodoch či dokonca presunie gro predaja na zásielkový systém, dramaticky tým zníži náklady na prevádzku, čo mu umožní znížiť aj ceny potravín. Ak konkurenčné reťazce nechcú stratiť svoju podiel predaja potravín na trhu, budú musieť znižovať ceny tiež. Podľa Neila Saundersa, výkonného riaditeľa výskumnej firmy Global Data Retail politika Amazonu prinúti obchodné reťazce znižovať ceny, čo sa však dotkne tých, ktorí vyrábajú a distribuujú spomínané potraviny. Teda i spracovateľov a tým s veľkou pravdepodobnosťou aj samotných poľnohospodárov.

/AGROBIZNIS/

euralis-repka-0617

Ceny komodít online

Komodity uvod Commodities are powered by Investing.com

Ceny komodít na trhoch - klikni pre rozšírenú tabuľku

komodita

burza mena cena
pšenica EURONEXT/Matif EUR/t 172,25
repka EURONEXT/Matif EUR/t 368,25
kukurica EURONEXT/Matif EUR/t 168,00
EÚ pšenica CBoT, USA EUR/t 171,50
pšenica KBB,SR EUR/t 130.50
kukurica KBB,SR EUR/t
135.00

lemken-banner-01

banner-pottinger

lg-banner-left

lg-banner-right